Kodėl verta pačiam išsiaiškinti, kas nutiko televizoriui
Kai staiga nutrūksta mėgstamos laidos žiūrėjimas ar vakarinė filmų maratonas, pirmoji mintis dažnai būna – skambinti meistrams. Tačiau ne visada reikia skubėti išleisti pinigus už specialisto iškvietimą į namus. Nemažą dalį televizorių problemų galima identifikuoti savarankiškai, o kai kurias net išspręsti be profesionalios pagalbos.
Kauniečiai, kaip ir daugelio kitų miestų gyventojai, dažnai susiduria su panašiomis televizorių problemomis. Supratimas, kas iš tikrųjų nutiko jūsų įrenginiui, padeda ne tik sutaupyti laiką ir pinigus, bet ir priimti informuotą sprendimą – ar verta taisyti, ar gal laikas pagalvoti apie naują televizorių. Be to, kai paskambinsite į remonto centrą jau žinodami, kokia gali būti problema, specialistai galės tiksliau įvertinti situaciją ir pasiūlyti adekvatų sprendimą.
Šiame straipsnyje pasidalinsiu praktiniais būdais, kaip atpažinti dažniausias televizorių bėdas, ką galite patikrinti patys ir kada tikrai reikia kreiptis į profesionalus. Nereikės jokių specialių įrankių – tik šiek tiek kantrybės ir dėmesingumo.
Kai televizorius visai neįsijungia – nuo paprasčiausių dalykų iki rimtesnių
Pradėkime nuo klasikos – televizorius neduoda jokių gyvybės ženklų. Jokių šviesos diodų, jokio garso, ekranas juodas kaip naktis. Prieš pradedant galvoti apie gedimus, patikrinkite akivaizdžius dalykus, kurie kartais atrodo per paprasti, kad juos pastebėtume.
Pirmiausia įsitikinkite, kad elektros lizdas veikia. Skamba juokingai, bet dažnai problema būna būtent čia – ypač jei neseniai darėte remontą ar kas nors galėjo išjungti automatinį jungiklį. Įkiškite į tą patį lizdą telefoną su įkrovikliu ar kitą prietaisą. Jei lizdas veikia, žiūrėkite toliau.
Maitinimo laidas ir jo jungtys – tai antra vieta, kurią verta apžiūrėti. Patikrinkite, ar laidas tvirtai įkištas ir į televizorių, ir į lizdą. Kartais gyvūnai ar vaikai gali šiek tiek pajudinti laidą, ir kontaktas tampa nestabilus. Apžiūrėkite patį laidą – ar nėra matomų pažeidimų, įlinkimų ar nudegusių vietų. Jei turite galimybę, pabandykite kitą maitinimo laidą (daugelis televizorių naudoja standartinį C13 tipo laidą, kurį galite turėti nuo kompiuterio ar kitos technikos).
Pultelis – dar viena dažna „problema”, kuri iš tikrųjų problema nėra. Pabandykite įjungti televizorių mygtuku ant paties įrenginio. Jei veikia – reikalas pultelyje. Pakeiskite baterijas ir pabandykite dar kartą. Patarimas: telefono kamera gali padėti patikrinti, ar pultelis veikia – nukreipkite jį į kamerą ir spaudinėkite mygtukus. Jei pultelis veikia, kameroje matysite infraraudonųjų spindulių mirksėjimą.
Jei visa tai patikrinote ir televizorius vis tiek neįsijungia, problema gali būti viduje. Dažniausios priežastys – maitinimo blokas arba pagrindinė plokštė. Čia jau reikės specialisto pagalbos. Kauniškiai servisai paprastai už diagnostiką ima 15-25 eurus, bet jei nuspręsite taisyti pas juos, ši suma dažnai įskaitoma į remonto kainą.
Vaizdas yra, bet kažkas ne taip – ekrano problemų atpažinimas
Dabar pereikime prie situacijų, kai televizorius įsijungia, bet vaizdas kelia nerimą. Ekrano problemos gali būti labai įvairios, ir ne visada jos reiškia, kad reikės brangaus remonto.
Horizontalios ar vertikalios linijos ekrane – tai viena dažniausių problemų, su kuria susiduria televizorių savininkai. Jei matote vieną ar kelias linijas, kurios nekinta net keičiant kanalus ar šaltinius, problema greičiausiai ekrano panelyje arba vaizdo plokštėje. Pabandykite švelniai paspausti ekraną šalia linijos – jei ji laikinai išnyksta ar pasikeičia, tai gali būti kontakto problema, kurią kartais galima išspręsti. Tačiau dažniausiai tokios linijos reiškia, kad ekrano panelis pažeistas, o tai – viena brangiausių remonto procedūrų. Kartais pigiau nusipirkti naują televizorių nei keisti ekraną.
Spalvų problemos – jei ekranas rodo tik vieną spalvą arba spalvos visiškai iškraipytos, pirmiausia patikrinkite HDMI ar kitus jungiamųjų laidų kontaktus. Atsijunkite ir vėl prijunkite visus laidus. Jei naudojate išorinį įrenginį (priedėlį, žaidimų konsolę), pabandykite jį prijungti prie kito televizoriaus ar monitoriaus – taip suprasite, ar problema televizoriuje, ar išoriniame įrenginyje. Taip pat patikrinkite televizoriaus nustatymus – kartais atsitiktinai pakeisti spalvų parametrai gali sukurti įspūdį, kad kažkas sugedo.
Tamsus ekranas, bet vaizdas matomas – jei ekranas labai tamsus, bet atidžiai įsižiūrėjus matote, kad vaizdas vis tiek yra, problema greičiausiai su apšvietimu (backlight). Pabandykite padidinti ryškumą nustatymuose. Jei tai nepadeda, pašviesk į ekraną žibintuvėliu – jei matote vaizdą ten, kur šviečiate, tai tikrai apšvietimo problema. LED apšvietimo juostų keitimas nėra pigus, bet paprastai pigesnis nei viso ekrano keitimas.
Ekrane matomi pikseliai ar taškai – keli negyvi pikseliai (maži taškeliai, kurie visada švyti viena spalva arba išvis neveikia) yra gana įprastas reiškinys ir nepriklauso nuo gedimų. Daugelis gamintojų net garantiniu atveju nepripažįsta tai defektu, jei tokių pikselių yra mažiau nei 5-10. Tačiau jei pastebite, kad negyvų pikselių skaičius didėja, tai gali būti ekrano senėjimo požymis.
Garso problemos – kai ausys lieka tuščios
Televizorius rodo puikų vaizdą, bet garso nėra arba jis keistas? Tai viena iš problemų, kurią dažniausiai galima išspręsti patiems, nes priežastis būna nustatymuose, o ne gedime.
Pirmiausia patikrinkite, ar garsas nėra paprasčiausiai išjungtas arba sumažintas iki nulio. Taip, tai skamba akivaizdžiai, bet būtent tai – dažniausia priežastis, kodėl žmonės skambina į servisus dėl garso. Pažiūrėkite, ar ekrane nerodomas išjungto garso simbolis (dažniausiai perbrauktas garsiakalbis).
Jei naudojate išorinę garso sistemą ar soundbar’ą, įsitikinkite, kad televizoriaus garso išvestis nustatyta teisingai. Daugelis šiuolaikinių televizorių turi kelis garso išvesties režimus – vidinis garsiakalbis, HDMI ARC, optinis išėjimas, Bluetooth. Patikrinkite nustatymuose, kur nukreiptas garsas. Kartais po programinės įrangos atnaujinimo šie nustatymai gali pasikeisti.
HDMI ARC (Audio Return Channel) funkcija dažnai sukelia painiavos. Jei garso sistema prijungta per HDMI ARC, įsitikinkite, kad naudojate tinkamą HDMI lizdą televizoriuje (paprastai jis pažymėtas „ARC” arba „eARC”) ir kad funkcija įjungta nustatymuose. Taip pat patikrinkite, ar HDMI laidas palaiko ARC funkciją – ne visi HDMI laidai vienodi.
Jei garsas yra, bet keistas – traška, šniokščia ar atsilieka nuo vaizdo – tai gali būti kelių dalykų pasekmė. Garsas, kuris atsilieka nuo vaizdo, dažniausiai yra programinės įrangos ar nustatymų problema. Kai kurie televizoriai turi „garso uždelsimo” nustatymą, kuris padeda sinchronizuoti garsą su vaizdu, kai naudojate išorinę garso sistemą. Trakšėjimas ar šniokštimas gali reikšti blogus laidų kontaktus arba trukdžius iš kitų elektros prietaisų.
Jei televizoriaus vidiniai garsiakalbiai visai neveikia, nors nustatymai teisingi, problema gali būti pačiuose garsiakalbių komponentuose arba garso plokštėje. Tai jau reikalauja specialisto įsikišimo, nors tokios problemos pasitaiko retai.
Interneto ryšio ir išmaniųjų funkcijų klaidos
Šiuolaikiniai Smart TV televizoriai – tai iš esmės kompiuteriai su ekranu, todėl ir problemos būna panašios į tas, su kuriomis susiduriame naudodami kompiuterius ar išmaniuosius telefonus.
Televizorius neprisijungia prie WiFi – viena dažniausių problemų. Pirmiausia patikrinkite, ar kiti įrenginiai namuose prisijungia prie to paties WiFi tinklo. Jei ne – problema jūsų interneto teikėjo pusėje arba maršrutizatoriuje. Jei kiti įrenginiai veikia gerai, pabandykite šiuos žingsnius: išjunkite televizorių iš elektros lizdo 30 sekundžių, perkraukite WiFi maršrutizatorių, patikrinkite, ar teisingai įvedate slaptažodį (didžiosios ir mažosios raidės skiriasi!).
Kai kurie televizoriai blogai veikia su 5GHz WiFi dažniu – pabandykite prisijungti prie 2.4GHz tinklo. Taip pat įsitikinkite, kad televizorius nėra per toli nuo maršrutizatoriaus – storose sienose esantys Kauno daugiabučiai kartais turi šią problemą. Jei įmanoma, prijunkite televizorių interneto laidu – tai visada patikimesnis variantas nei WiFi.
Programėlės neveikia arba lūžinėja – Netflix, YouTube ar kitos programėlės užstringa, nepaleidžia turinio arba išmeta klaidų pranešimus? Dažniausiai tai sprendžiama paprastais veiksmais. Pirmiausia pabandykite uždaryti programėlę ir paleisti iš naujo. Jei tai nepadeda, išvalykite programėlės podėlį (cache) – ši funkcija paprastai randama televizoriaus nustatymuose, programėlių valdymo skiltyje.
Jei problema išlieka, pašalinkite programėlę ir įdiekite iš naujo. Taip pat patikrinkite, ar yra programinės įrangos atnaujinimų jūsų televizoriui – senesni programinės įrangos variantai kartais nebesuderinami su naujausiais programėlių atnaujinimais.
Televizorius lėtai veikia – meniu atsidaro po kelių sekundžių, kanalų perjungimas užtrunka, programėlės kraunasi amžinybę. Tai dažna problema senesnių Smart TV modelių. Kaip ir kompiuteryje, televizoriaus atmintis gali užsipildyti. Pabandykite išvalyti visų programėlių podėlius, ištrinkite nenaudojamas programėles, perkraukite televizorių. Kartais padeda gamyklinių nustatymų atkūrimas, bet atminkite – prarasite visus savo nustatymus ir turėsite viską konfigūruoti iš naujo.
Kai reikia profesionalios pagalbos – ką turėtumėte žinoti apie servisus Kaune
Yra situacijų, kai savarankiška diagnostika parodo, kad be specialisto neišsiversite. Kaip pasirinkti tinkamą servisą Kaune ir ko tikėtis iš profesionalaus remonto?
Pirmiausia, jei jūsų televizorius vis dar garantinis, neskubėkite jį ardyti ar nešti į bet kokį servisą. Kreipkitės į oficialų gamintojo atstovą ar parduotuvę, kurioje pirkote. Garantinis remontas turėtų būti nemokamas (išskyrus galbūt transportavimo išlaidas). Kaune yra keletas oficialių įvairių prekių ženklų servisų centrų.
Jei garantija baigėsi, turite daugiau pasirinkimų. Kaune veikia tiek specializuoti televizorių remonto centrai, tiek universalūs elektronikos remonto servisai. Specializuoti centrai paprastai turi daugiau patirties su konkrečiais modeliais ir geresnę prieigą prie originalių dalių, bet gali būti brangesni.
Prieš vežant televizorių į servisą, paskambinkite ir aprašykite problemą. Geras specialistas jau telefonu galės preliminariai įvertinti, kas galėtų būti negerai, ir pasakyti apytikslę remonto kainą. Jei jums sako „reikia atvežti, tada pamatysime” ir atsisako duoti bent apytikslę kainų skalę – tai ne geriausias ženklas.
Klauskite apie diagnostikos kainą – ji paprastai svyruoja nuo 15 iki 30 eurų. Sužinokite, ar ši suma bus įskaičiuota į remonto kainą, jei nuspręsite taisyti. Taip pat svarbu išsiaiškinti, kiek laiko užtruks remontas – kai kurios dalys gali būti užsakomos iš užsienio, ir tai gali užtrukti savaites.
Būtinai klauskite apie garantiją atliktam remontui. Solidūs servisai duoda bent 3-6 mėnesių garantiją pakeistoms dalims ir darbui. Jei jums sako, kad jokios garantijos nėra – geriau ieškokite kito serviso.
Svarbus klausimas – kada remontas neverta? Jei televizoriui daugiau nei 7-8 metai ir remonto kaina viršija 30-40% naujo panašaus televizoriaus kainos, dažniausiai ekonomiškai naudingiau pirkti naują. Ypač tai aktualu, jei problema susijusi su ekrano keitimu – tai dažniausiai kainuoja 60-80% naujo televizoriaus kainos.
Prevencinės priemonės – kaip išvengti gedimų ateityje
Geriau užkirsti kelią problemoms nei vėliau jas spręsti. Keletas paprastų įpročių gali žymiai pratęsti jūsų televizoriaus gyvenimą ir išvengti daugelio dažnų gedimų.
Tinkamas vėdinimas – televizoriai šyla, ypač šiuolaikiniai 4K modeliai su galingais procesoriais. Įsitikinkite, kad aplink televizorių yra pakankamai vietos orui cirkuliuoti. Jei televizorius įmontuotas į spintelę, palikite bent 10 cm tarpą iš visų pusių. Niekada neuždenginėkite ventiliacijos angų televizoriaus gale. Perkaitimas – viena dažniausių priežasčių, kodėl elektronika genda anksčiau laiko.
Apsauga nuo įtampos šuolių – Kaune, kaip ir visoje Lietuvoje, kartais pasitaiko elektros tinklo įtampos svyravimų, ypač audros metu. Investuokite į gerą įtampos šuolių apsaugą arba UPS (nepertraukiamo maitinimo šaltinį). Tai kainuoja 30-100 eurų, bet gali išgelbėti kelis šimtus eurų vertės televizorių. Audros metu, jei išeinate iš namų ilgesniam laikui, geriausia išjungti televizorių iš elektros lizdo.
Reguliarūs programinės įrangos atnaujinimai – Smart TV televizoriai reguliariai gauna programinės įrangos atnaujinimus, kurie ne tik prideda naujas funkcijas, bet ir taiso saugumo spragas bei klaidų. Įjunkite automatinius atnaujinimus arba bent kartą per kelis mėnesius patikrinkite, ar yra naujų versijų.
Švarus ekranas – dulkės ir purvas ne tik gadina vaizdą, bet ir gali kauptis ventiliacijos anguose, trukdydami vėdinimui. Valykite ekraną specialia mikropluošto šluoste – niekada nenaudokite įprastų valymo priemonių, kurios gali pažeisti ekrano dangą. Jei reikia drėgmės, naudokite tik specialias ekranams skirtas priemones arba distiliuotą vandenį.
Atsargus elgesys – skamba akivaizdžiai, bet daugelis televizorių sugenda dėl mechaninių pažeidimų. Nestatykite ant televizoriaus jokių daiktų, būkite atsargūs valydami šalia jo, įsitikinkite, kad televizorius tvirtai pritvirtintas prie sienos ar stovi ant stabilaus paviršiaus. Jei namuose yra mažų vaikų, apsvarstykite galimybę pritvirtinti televizorių prie sienos – kas metai pasaulyje žūsta vaikai, ant kurių užvirsta nepritvirtinti televizoriai.
Kada problema nėra problema – įprasti reiškiniai, kurių nereikia bijoti
Baigiant šį vadovą, verta paminėti kelis dalykus, kurie gali pasirodyti kaip problemos, bet iš tikrųjų yra visiškai normalūs reiškiniai. Tai padės išvengti nereikalingo nerimo ir bereikalingių skambučių į servisus.
Lengvas ekrano šildymas – šiuolaikiniai televizoriai, ypač OLED ir QLED modeliai, veikdami šyla. Jei ekranas šiltas liečiant (bet ne karštas) – tai normalu. Tik jei pajuntumėte, kad televizorius tampa labai karštas arba jaučiate degėsių kvapą, tuomet reikėtų susirūpinti.
Vaizdas „įsidega” ekrane – jei ilgai žiūrėjote tą patį vaizdą (pavyzdžiui, žaidėte žaidimą su statiniu meniu) ir pastebėjote, kad jo šešėlis lieka ekrane perjungus kanalą, tai vadinama „image retention”. Tai laikinas reiškinys, kuris paprastai išnyksta per kelias minutes ar valandas. Tai skiriasi nuo „burn-in” – nuolatinio vaizdo įsidegimo, kuris būdingas OLED televizoriams ir yra negrįžtamas. Norėdami išvengti šios problemos, nenaudokite maksimalaus ryškumo, įjunkite ekrano apsaugos funkcijas, jei televizorius jas turi.
Garsai iš televizoriaus korpuso – lengvas traškėjimas įjungus ar išjungus televizorių yra normalus reiškinys – tai plastikas plečiasi ir traukiasi keičiantis temperatūrai. Tačiau jei girdite nuolatinį ūžesį, cypimą ar kitus garsus, kai televizorius veikia, tai gali reikšti problemą su maitinimo bloku ar ventiliatoriumi.
Šviečiantis LED indikatorius budėjimo režime – daugelis žmonių nerimauja dėl nuolat šviečiančio raudono ar balto LED televizoriuje, kai jis išjungtas. Tai normalu – televizorius yra budėjimo režime ir laukia komandos iš pultelio. Jei norite, kad televizorius visiškai nesuvartotų elektros, išjunkite jį iš lizdo, bet tuomet negalėsite jo įjungti pulteliu.
Ekrano atnaujinimo dažnis ir judesio suliejimas – kai kurie žmonės, ypač įpratę prie kino, jaučia, kad vaizdas televizoriuje atrodo „per sklandus” ar „netikras”. Tai dėl funkcijų, tokių kaip „motion smoothing” ar „soap opera effect”. Tai nėra gedimas – tiesiog išjunkite šias funkcijas nustatymuose, jei jums nepatinka toks vaizdas.
Ką išsinešti iš viso šio teksto – praktinė išmintis televizorių priežiūrai
Televizorių diagnostika namuose nėra raketų mokslas, bet reikalauja sistemingo požiūrio ir kantrybės. Dauguma problemų, su kuriomis susiduriate, turi paprastas priežastis – atjungti laidai, neteisingi nustatymai, programinės įrangos klaidos. Prieš skambindami į servisą, skirkite 15-20 minučių patikrinti akivaizdžius dalykus: laidus, nustatymus, pultelio baterijas.
Kai problema sudėtingesnė, jūsų atlikta preliminari diagnostika vis tiek bus naudinga. Žinosite, ką jau tikrinote, galėsite tiksliau aprašyti problemą specialistui, o tai padės greičiau ir tiksliau nustatyti gedimą. Be to, suprasite, ar siūlomas remonto variantas yra logiškas ir pagrįstas.
Atminkite, kad ne visas remontas yra ekonomiškai naudingas. Kartais geriau investuoti į naują televizorių nei remontą senojo, ypač jei jis jau tarnavęs ilgus metus. Šiuolaikiniai televizoriai ne tik pigesni nei prieš kelerius metus, bet ir turi daug daugiau funkcijų bei geresnę vaizdo kokybę.
Kaune turite pakankamai pasirinkimų tiek perkant naują televizorių, tiek ieškant kokybišką remonto paslaugą. Nesiskubinkite, palyginkite kainas, paskaitykite atsiliepimus apie servisus. Geras specialistas visada paaiškis, kas negerai, kiek kainuos remontas ir duos garantiją savo darbui.
Ir pats svarbiausias patarimas – rūpinkitės savo televizoriumi kasdien: užtikrinkite gerą vėdinimą, apsaugokite nuo įtampos šuolių, reguliariai atnaujinkite programinę įrangą ir elkitės atsargiai. Prevencija visada pigesnė ir paprastesnė nei remontas. Televizorius, apie kurį tinkamai rūpinamasi, gali tarnauti 10-15 metų be jokių rimtesnių problemų.